Ensar-TÜRGEV istedi: RTÜK, Halk TV'ye jet hızıyla ceza kesti « Haberler UşakHaberler Uşak

30 Kasım 2022 - 02:39

Ensar-TÜRGEV istedi: RTÜK, Halk TV’ye jet hızıyla ceza kesti

Ensar-TÜRGEV istedi: RTÜK, Halk TV’ye jet süratiyle ceza kesti RTÜK, tarihinde bir unsur imza atarak ana muhalefet önderi CHP Genel Lideri Kemal …

Son Güncelleme :

30 Mayıs 2022 - 13:48

151 views
Ensar-TÜRGEV istedi: RTÜK, Halk TV’ye jet hızıyla ceza kesti

Ensar-TÜRGEV istedi: RTÜK, Halk TV’ye jet süratiyle ceza kesti

RTÜK, tarihinde bir unsur imza atarak ana muhalefet önderi CHP Genel Lideri Kemal Kılıçdaroğlu‘nun geçen salı akşamı yaptığı açıklamayı yayınlayan Halk TV, Flash TV, KRT ve TELE1’e ceza kesti. ENSAR ve TÜRGEV’in şikayeti üzerine jet süratiyle bugün toplanan RTÜK, yüzde 3 oranında para cezası verdi.

ENSAR ve TÜRGEV istedi, RTÜK jet süratiyle toplandı

Kanalları geçen hafta şikayet eden TÜRGEV’in dilekçesinde, Kılıçdaroğlu’nun açıklamalarının “asılsız ithamlar içerdiği” tez edildi. “ABD Adalet Bakanlığı sitesinde yer alan evraklar üzerinden TÜRGEV ve TİPKEN Vakfı aleyhine temelsiz palavra, iftira ve karalama kampanyası başlatıldığının” ileri sürüldüğü dilekçede, televizyon kanallarının da bu kampanyaya hizmet ettiği öne sürüldü.

RTÜK’ün hazırladığı evraklarda, 4 kanalın; RTÜK Kanunu’nda yer alan “Yayınlar tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk prensiplerini temel almak ve toplumda özgürce kanaat oluşumuna mani olmamak zorundadır; soruşturulması basın meslek unsurları çerçevesinde mümkün olan haberler, soruşturulmaksızın yahut doğruluğundan emin olunmaksızın yayınlanamaz” unsuruna ters hareket ettiği argüman edildi.

‘Demokrasiye vurulan darbe’

Kararı Twiter hesabından duyuran Radyo ve Televizyon Üst Şurası (RTÜK) üyesi İlhan Taşçı, “RTÜK, Sayın Kemal Kılıçdaroğlu’nun ülkeyi sarsacak, manşet haber niteliğindeki açıklamaları ve ifşa ettiği dokümanları yayınlayan Tele1 KRT, Flash ve Halk TV’ye oy çokluğuyla tavandan yüzde 3 para cezası verdi Karar, basın özgürlüğüne, haber alma hakkına ve demokrasiye vurulan bir darbedir!” dedi.

Taşçı’nın açıklamaları şöyle:

“RTÜK, Sayın Kemal Kılıçdaroğlu’nun ülkeyi sarsacak, manşet haber niteliğindeki açıklamaları ve ifşa ettiği evrakları yayınlayan Tele1, KRT, Flash ve Halk TV’ye oyçokluğuyla tavandan yüzde 3 para cezası verdi. Karar, basın özgürlüğüne, haber alma hakkına ve demokrasiye vurulan bir darbedir.

RTÜK yayıncılara ‘Kılıçdaroğlu’nun elinde evrak de olsa, söyledikleri hakikat da olsa yayınlarsanız ceza keserim, sansürlerim’ gözdağını veriyor. Bu bakışla, partilerin canlı verilen küme toplantıları sansürlenir, muhalefetin sesi duyulmasın diye Meclis TV’nin fişi de çekilebilir.

Türgev ve Ensar’ın şikâyet dilekçelerine verilen sayı numarasının mürekkebi kurumadan RTÜK Lideri Ebubekir Şahin, özel talimatla akşam rapor hazırlattı. Yüzlerce şikâyet dilekçesi aylardır hatta yıllardır sürece bile alınmazken artık bu neyin telaşı, kimlere yaranma arayışı!!!”

‘RTÜK Kılıçdaroğlu’nu susturma planını resmileştirdi’

RTÜK üst heyeti üyesi Okan Konuralp ceza kararı sonrası toplumsal medya hesabından yaptığı paylaşımda “RTÜK bu kararıyla direkt Sayın Kılıçdaroğlu’nu susturma planının modülü olduğunu, bile isteye resmileştirmiştir” sözlerini paylaştı.

Konuralp’in açıklaması şöyle:

“RTÜK, CHP başkanı Kılıçdaroğlu’nun TİPKEN Vakfıyla ilgili toplumsal medya hesabından yaptığı açıklamaları eşzamanlı yayınlayan dört tv kanalına para cezası verdi. RTÜK bu kararıyla direkt Sayın Kılıçdaroğlu’nu susturma planının kesimi olduğunu, bile isteye resmileştirmiştir.

Cezaların hukuksal muhataplarının KRT, TELE1, FLASH HABER ve HALKTV olması, anamuhalefet önderini susturma uğraşlarının üstünü örtmeye yetmez! Üstelik, tv’lere verdirtilen cezalar yoluyla da muhalefeti susturabileceğini düşünmek, bir tükenmişlik halinin tezahürüdür.

Marx ve Zizek’ten esinlenerek, durumu şöyle tanımlıyorum: ‘Susturamayacaklarını biliyorlar tekrar de yapıyorlar. Zira ellerinden öbür bir şey gelmiyor!’ Bugün itibariyle demokrasiden yana olanların sustuğunu, tarihin yazmadığını da anımsamak gerekir; ümitsizliğe kapılmayın.

Son not: Selçuk Tepeli’nin tarımın ve çiftçilerin durumuna ait itirazını/ ıstırabını yayın masasındaki bardağa vurarak söz etmesinden de bir ihmal çıkartan RTÜK, FOX TV’ye de para cezası verdi. Tüm kararlar oy çokluğuyla alındı. Kamuoyuna hürmetle duyurulur!”

’27 yıllık RTÜK tarihinde görülmemiş bir karar’

RTÜK üyeleri İlhan Taşcı ve Okan Konuralp, kararın akabinde RTÜK önünde gazetecilerin sorularını yanıtladı. Taşcı, “RTÜK’ün söylediği şu; ‘Kılıçdaroğlu’nun açıkladığı evraklar hakikat da olsa ben saraya bakarım.’ Kabahati açığa çıkarmanın cürüm sayıldığı bir tablo ile karşı karşıyayız. Bu 27 yıllık RTÜK tarihinde görülmemiş bir karardır” dedi. Konuralp ise “Kendileri de muhalefeti ve özgür medyayı susturamayacaklarını biliyorlar. Lakin bildikleri halde bunları yapmaya devam ediyorlar. Zira ellerinden öteki bir şey gelmiyor” diye konuştu.

Taşcı, şunları söyledi:

“Oyçokluğu ile tavandan para cezasına karar verildi az evvel. Bu karar, tam manasıyla; basın özgürlüğüne fikir ve tabir özgürlüğüne, sözün yayılması özgürlüğüne, vatandaşların haber alma hakkına ve hepsinden kıymetlisi demokrasiye vurulmuş yeni bir darbedir. RTÜK, bugünkü kararı ile anayasayı ve anayasal teminat altındaki tüm özgürlükleri hiçe saydığını ve anayasayı ihlal ettiğini ortaya koymuştur.

Taşcı: karar, tarihe geçecek nitelikte

Bu karar tarihe geçecek niteliktedir. Zira ülkenin ana muhalefet partisinin önderinin yapacağı her türlü açıklama hele hele ortaya koyduğu alakalar ağı, açıkladığı evraklar apaçık ortada dururken; bunu veren kanallarla ilgili olarak ceza verilmesi demek RTÜK yayıncılara gözdağı veriyor demektir.

RTÜK’ün söylediği şu; ‘Kılıçdaroğlu’nun açıkladığı evraklar hakikat da olsa, ifşa ettiği bağlar ağı gerçeği de yansıtsa, ben onun doğruluğuna bakmam; ben saraya bakarım, iktidara bakarım ve oradan gelen talimatlara nazaran hareket ederim. Ana muhalefet partisinin önderi Sayın Kılıçdaroğlu’nun açıklamalarını yayınlayanlara ceza veririm, sansürlerim’ gözdağını veriyor.

RTÜK, bundan sonra bu bakış açısı ile önümüzdeki devirde, günlerde, seçime giden süreçte; siyasi partilerin TBMM çatısı altındaki küme toplantılarının canlı yayınlanmasını sansürleyebilir. Ya da TBMM Genel Şurası çalışmalarının sürdürüldüğü sırada, canlı yayınlayan TRT 3 ile ilgili olarak fişini çekebilir. Yalnızca, muhalefetin sesi duyulmasın diye. Bunu o kadar uçuk bir karar üzere ya da hayali bir fikir üzere değerlendirmemeliyiz. Zira bugün alınan karar, ülkenin ana muhalefet partisinin önderini cezalandırmak istiyorlar. Hedef bu, susturmak istiyorlar.

‘Suçu açığa çıkarmanın cürüm sayıldığı bir tablo’

Kabahati açığa çıkarmanın cürüm sayıldığı bir tablo ile karşı karşıyayız. RTÜK; bu dokümanların doğruluğunu ya da bu ilgilerin gerçeğe uyup, uymadığını kıymetlendirecek şura değildir. RTÜK’ün bugün verdiği cezaların desteği olan raporlar, Ensar ve TÜRGEV Vakfı’nın RTÜK’e verdiği şikayet dilekçeleri ile ilgilidir. Bu dilekçede, tek satır bu tezlerin bu dokümanların gerçek olmadığına ait bir cümle doküman yok. Yalnızca söz şu, motamot verilen dilekçeden okuyorum: ‘İddialar temelsiz.’ Bu savların temelsiz olduğunu söylüyorsa şayet bir vakıf, RTÜK de bunu dikkate alıyorsa; bu vakfın bunun altına bu dokümanların geçersizliğini gösteren dokümanları, o bağlantılar ağının gerçeği yansıtmadığına ait bilgileri koymak zorundadır. Yoksa bu vakfın ne kadar kıymetli olduğunu anlatınca dilekçeniz, tüzel manada netlik kazanmış olmuyor. Sayın Kemal Kılıçdaroğlu’nun açıkladığı evraklar de bilgiler de yalanlanmış olmuyor.

‘Dilekçelerin verilmesinden iki saat sonra’

RTÜK bu vakıfların avukatı mıdır ki? Sayın Kılıçdaroğlu’nun para bağlantılarını gündeme getirdiği, ABD’ye para aktaran bu vakıfların dilekçeleri matbudur, kopyala-yapıştırdır. Farklı avukatlar olmasına karşın, bu bir. İki; dilekçelerin verilip, sayı numarası verilmesinden iki saat sonra RTÜK Lideri Ebubekir Şahin’in özel talimatı ile akşam bu raporlar hazırlatılmış ve gündeme getirilerek bugünkü karar alınmıştır.

’27 yıllık rtük tarihinde görülmemiş bir karardır’

Bugün RTÜK; niyet özgürlüğüne, tabir özgürlüğüne, muhalefetin sesini kesmeye dönük önemli bir adım atmıştır. Bu 27 yıllık RTÜK tarihinde görülmemiş bir karardır. Şunun inancı içindeyiz: Türkiye’nin gelecek, aydınlık günlerine olan inancımız, direncimiz ve hukuka olan inancımızla gayretimizi sürdürmeye devam edeceğiz.”

Konuralp: RTÜK tarihi açısından bir milattır

Okan Konuralp ise şunları söyledi:

“Bugün alınan karar RTÜK tarihi açısından bir milattır. Benim vazife yaptığım periyot içinde birinci kez, bir siyasi parti başkanı aslında direkt cezalandırılmak istenmektedir. Burada Sayın Kılıçdaroğlu’nun açıklamalarını yayınladığı münasebeti ile dört kanala ceza verilmiş değil aslında. Bunun bir adım daha ötesine geçtiler. Aslında Sayın Kılıçdaroğlu’na demek istiyorlar ki, ‘Sen bu türlü konuşmaya devam edersen; biz de kanallara ceza verme yol ve yolunu kullanarak seni susturmaya çalışırız. Susturmak için elimizden geleni yapıyoruz’ demektir bu karar.

Elbette fikir ve söz özgürlüğünün, basın özgürlüğünün ihlalidir. Fakat birebir vakitte, AİHM kararlarınca içtihat haline gelmiş olan; siyaset yapma özgürlüğünün, siyasetçilerin siyaset yapma ve kendilerini tabir etme özgürlüğünün de önüne geçmeyi amaçlayan bir karardır.

Ama ne yapıyor olurlarsa olsunlar, neyi yapmak istiyor olurlarsa olsunlar; hiç kuşkunuz olmasın başaramayacaklardır. Kendileri de başaramayacaklarını biliyorlar. Kendileri de muhalefeti ve özgür medyayı susturamayacaklarını biliyorlar. Ama bildikleri halde bunları yapmaya devam ediyorlar. Zira yapabilecek öteki bir şeyleri yok, ellerinden öbür bir şey gelmiyor.

‘Susulmaz, sinilmez’

Demokratların, özgürlükçülerin bu ve benzeri baskı ve zulümlere karşı sustuğu, sindiği görülmemiştir. Tekrar susulmaz, sinilmez. Kimse bu ve buna misal kararlar üzerinden, bugün Meclis’te görüşülmeye başlanan ‘sosyal medya yasası’ olarak tanımlanan yasa hazırlığı üzerinden bir ümitsizliğe, bir karamsarlığa kapılmasın. Başaramayacaklar. Er ya da geç demokrasiyi, özgürlükleri savunan her kimse bu ülkede kazanacak. Bunlar kısa bir vakit içinde geride kalmış birer müdahale uğraşı olarak kalacak. Kimse ümitsizliğe kapılmasın. Başaramayacaklarını kendileri de biliyorlar. Başaramayacaklarını bildikleri için bu işlere tenezzül ediyorlar.

Bu karar kapsamında Fox TV’ye de bir ceza verildi. Çiftçilerimizin ve tarımın içinde bulunmuş olduğu duruma yönelik serzenişini kederini rahatsızlığını, yayın masasındaki bardağa vurarak lisana getiren Selçuk Zirveli üzerinden Fox TV’ye de bir ceza verildi. Tele 1’e ayrıyeten bir ceza verildi. O da yarı bir vahamettir. RTÜK’ü eleştirdiği için de ayrıyeten bir ceza aldı. Bütün bu cezaların toplamı bir garabettir. Bu garabetler geride kalır. Yakın vakitte bunların her biri geride kalacak.”

Taşcı: ‘Asılsızdır’ denildiği vakit savlar ortadan kalkmaz

Taşcı, TÜRGEV ve Ensar Vakfı’nın şikayet dilekçesindeki, Kılıçdaroğlu’nun açıklamalarının “asılsız” olduğu istikametindeki tezini destekleyecek bir mahkeme kararı olup olmadığı tarafındaki soruya, Taşcı şu cevabı verdi:

“Asılsızdır denildiği vakit tezler ortadan kalkmaz ki. Bir kurum, kişi; açıklanan kimi bilgilerin ve evrakların gerçeği yansıtmadığını söylüyorsa, onun doğrusunun ne olduğunu dokümanlar ile ortaya koymak zorundadır. Şayet bu evraklar düzmeceyse, gerçeği yansıtmıyorsa, yanlışsa; bunun doğrusunu belgeye koymaları gerekiyordu. Vakfın bu istikamette sunduğu tek yaprak bir evrak yok.

Bu iki vakfın RTÜK’e verdiği, yalnızca tek yaprak bir doküman var. Bu da avukatlarına noter aracılığı ile verilmiş olan vekaletname dokümanı. Bunun dışında Sayın Kılıçdaroğlu’nun açıkladığı bilgileri evrakları yalanlayacak bir beyanda bulunulmuş değil. Bu türlü bir doküman varsa, sunmaları gerekiyordu. Burada anlaşılan o ki her iki vakıf da buradan çıkacak olan sonucu biliyorlar. Bu bir danışıklı dövüş aslında. Nedeni de şu… Bir telaş var ortada. Şayet bir telaş olmasaydı, daha bu vakıfların verdiği dilekçenin mürekkebi kurumadan, iki saat içinde evrak hazırlayıp, üst heyetin gündemine getirmek RTÜK’te görülmemiş bir şeydir.

‘Telaştır, birilerine yaranma arayışıdır’

Bu aslında bir telaştır. Fakat neyin telaşıdır? Bunu Sayın RTÜK Lideri Ebubekir Şahin’in açıklaması gerekiyor. Bu, birilerine yaranma arayışıdır. Kime yaranmak istiyordur? Çıkıp kendisinin açıklaması gerekiyor.”

Taşcı, tekrar soru üzerine:

“Yasa; yapılan görüşmelerin üyeler tarafından açıklanmasını engelliyor. Sayın Şahin’in görüşünü, kamuoyu; gerekçeli karar yazıldığı vakit, lakin oradan okuyabilir. Bizim paylaşmamız hukuksal açıdan gerçek olmaz. Lakin sonuçta oyçokluğu ile alındığına nazaran, tutumunun her iki vakıftan yana olduğu anlaşılıyor.”

Konuralp: Bu kararlar, hukuk nezdinde de mahkum edilecektir

Konuralp ise şunları söyledi:

“Er ya da geç bütün bu kararlar ve buna emsal kararlar, hukuk nezdinde de mahkum edilecektir. Bu hususta da kimsenin bir inançsızlık haline düşmesini istemem. Er ya da geç, hukuk nezdinde, hukuk çerçevesinde geçersiz hale gelecektir.”

Cafer Mahiroğlu: Ceza fonu oluşturuldu

Halk TV İdare Heyeti Lideri Cafer Mahiroğlu, kararın akabinde Twitter hesabından bir ileti paylaşarak karara reaksiyon gösterdi. “Yeter demiyoruz, tahlil üretiyoruz” diyen Mahiroğlu, “RTÜK’ün bilgisine, bugünden itibaren Halk TV, RTÜK ceza fonu oluşturmuştur ve rutin ödeme halinde bu fon, bankaya yatırılacaktır. Ölçü da bugüne kadar kesilen ceza bedelleri üzerinden hesaplanmıştır” dedi.

Kılıçdaroğlu ne demişti?

CHP önderi Kılıçdaroğlu, yaptığı görüntülü açıklamada şunları kaydetmişti:

“Hukuksuzlukla yok ettikleri ülkeden, hukuka sığınmak için ABD’ye kaçmak istiyorlar. Paravan bir vakıf kuruyorlar. Başına bir Amerikan vatandaşını koyuyorlar. Lakin vakfın asıl idaresi, Erdoğan ailesi üyelerine ilişkin. Türkiye’den iki vakıf seçiliyor. TÜRGEV ve ENSAR. Bu vakıflar başlıyor, paraları bir Amerikan vatandaşına göndermeye. 1 milyar lirayı şıp diye transfer ediyorlar Amerika’ya. Erdoğan, çık söyle. Bu para gönderttiğin paravanın başında senin ailenden kim var? Ailede kim gönderiyor, bu paraları? Ailenden kim alıyor bu paraları, karşı tarafta. Çık anlat, çekinme”

Özgür Özel ve Ahmet Şık için de belge hazırlanmıştı

RTÜK, CHP Küme Başkanvekili Özgür Özel ve TİP Milletvekili Ahmet Şık’ın Seyahat davasında alınan karar sonrasında yaptığı açıklamaları yayınlayan Halk TV, KRT, TELE 1 ve Flash TV’ye ‘iktidarı küçük düşürme ve aşağılama’ hususundan ceza vermişti.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.